Dzisiaj zajmiemy się tym, jak tworzyć akompaniament w lewej ręce do już zapisanej melodii w nutach. Będziemy bazować oczywiście na akordach zapisanych do linii melodycznej.
Pokażę Ci 3 gotowe schematy, które omówię na podstawie jednej z najbardziej popularnych i pięknych kompozycji- Canon in D J. Pachelbela. Od razu zaznaczę, że te schematy są jak najbardziej uniwersalne, dlatego możesz wykorzystać je do dowolnie wybranego utworu i stworzyć własny akompaniament!
OD CZEGO ZACZĄĆ?
Zacznijmy od tego, że nasz Canon in D jest utworem, który opiera się tylko na 5-akordach. Dokładnie są to akordy D- dur (D), A- dur (A), h- moll (Bm), fis- moll (F#m), G-dur (G).
Pamiętaj o różnicy w nazewnictwie w języku polskim i angielskim. Zamiast litery H, w angielskim mamy B. Czyli h- moll = Bm
Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak tworzyć akordy to odsyłam Cię do tej LEKCJI!
Zauważ, że te akordy tworzą nam progresję i układają się w taką kolejność, jak na zdjęciach poniżej:


JAK ZROZUMIEĆ AKOMPANIAMENT?
Żeby dobrze zrozumieć każdy ze schematów w lewej ręce i to jak rozkładają się w czasie, przyjdzie nam z pomocą rytm. Jeżeli zrozumiesz zależności rytmiczne danego schematu, bez problemu później będziesz w stanie połączyć go z melodią i tworzyć piękny akompaniament.
To na co warto zwrócić uwagę, to metrum danego utworu. Nasz Canon jest w metrum 4/4, jest to metrum parzyste. Jak to rozumieć? Najprościej możemy po prostu powiedzieć, że będziemy liczyć w każdym takcie 4 ćwierćnutami!

SCHEMAT PIERWSZY: 1-5-8-3
Do stworzenia akompaniamentu na bazie tego schematu posłużymy się 4 dźwiękami akordu i będziemy je rozkładać osobno. Dokładnie w takiej kolejności 1-5-8-3. Najlepiej to zrozumiesz na konkretnym przykładzie. Nasz utwór zaczyna się akordem D-dur (D), w takim razie posłużmy się tym akordem.
Akord D- dur(D) składa się z dźwięków D-FIS-A, gdzie:
- D – 1 lub 8 (liczba 8 to powtórzenie dźwięku pierwszego tylko oktawę wyżej)
- FIS – 3
- A – 5
Jeżeli znasz bardziej zasady muzyki, to łatwiej może będzie Ci zrozumieć to w ten sposób, że posługujemy się prymą, tercją i kwintą danego akordu.
Czyli zgodnie z naszym schematem 1-5-8-3, dźwięki akordu D- dur(D), będą układać się w takiej kolejności D – A – D – FIS
Zobacz, w jaki sposób można to zapisać rytmicznie. Jak widzisz w prawej ręce mamy zapisany dany akord, a w lewej nasz schemat.

Jest on rozpisany za pomocą równych ćwierćnut, których suma daje nam 4. Czyli dokładnie tyle, ile możemy zmieścić w naszym takcie w metrum 4/4.
SCHEMAT DRUGI: 1-5-8-5
Ten akompaniament jest nieco podobny. Również będziemy rozkładać dźwięki po kolei tylko w innej kolejności. Dokładnie w takiej 1-5-8-5.
Posłużmy się znowu naszym akordem D- dur(D). Będzie on się prezentować w taki sposób D – A – D – A. Zauważ, że w tym schemacie całkowicie pomijamy trzeci składnik tego akordu. Jest to jak najbardziej poprawne!

Ja widzisz znowu mamy równe 4 ćwierćnuty, znacząca różnica polega na tym, że zamiast na trzeci składnik akordu (tercję), tak jak w przypadku schematu pierwszego, wracamy na piąty składnik (kwintę) akordu.
SCHEMAT TRZECI: 1-5-8
W ostatnim ze schematów również będziemy rozkładali pojedynczo każdy z dźwięków, ale zauważ już na początku, że jest ich trzy nie cztery, jak w poprzednich przykładach.
Będziemy używać tej kolejności 1-5-8. Czyli nasz przykład akord D-dur(D), prezentuje się dokładnie tak: D – A – D

Tak, jak zaznaczyłam na początku, ten akompaniament składa się z 3 dźwięków. Będziemy je grać w takim układzie dwie ćwierćnuty + półnuta. Całość ładnie nam się składa w takt 4/4.
AKOMPANIAMENT Z LINIĄ MELODYCZNĄ
Za chwilę użyjemy 3 powyższych schematów, do stworzenia pięknego akompaniamentu do melodii Canon in D. Pamiętaj, że na dole wpisu jak zawsze znajdziesz nuty do pobrania w formie PDF.
ALE…
Zanim do tego przejdziemy jeszcze jeden TIP. Jakich schematów używać do danej melodii lub jej fragmentu. Ja posługuję się prostą zasadą!
Im mniej nut w prawej ręce tym bardziej skomplikowany schemat mogę użyć w ręce lewej i na odwrót!
Zobacz jak to wygląda z naszym Canonem in D:
Prawa ręka gra długie półnuty, dlatego, aby upiększyć tę melodię, użyłam tutaj SCHEMATU PIERWSZEGO.
To, co jest ważne! Zauważ, że w melodii akordy zmieniają nam się co półnutę – oznacza to, że musimy przyspieszyć nasz schemat w lewej ręce i zrobić z ćwierćnut- ósemki, aby zmieścić 4 dźwięki na dany akord!

W dalszej części tego utworu zaczyna pojawiać się coraz więcej dźwięków w melodii, dlatego zdecydowałam się użyć SCHEMATU DRUGIEGO, który jest trochę łatwiejszy ze względu na powrót na ten sam czwarty dźwięk! Zauważ, że sytuacja z akordami powtarza się jak we wcześniejszym przykładzie. Musimy znowu z naszych ćwierćnut zrobić ósemki, aby zdążyć, zagrać cały schemat na dany akord.

Na SCHEMAT TRZECI decyduję się w momencie pojawienia się jeszcze drobniejszych wartości w melodii. Dzięki takiemu zabiegowi maksymalnie skupiam się na prawej ręce, a lewa jest tylko drobnym dodatkiem. W tej części utworu, jeden akord przypada na jeden takt, dlatego schemat dwie ćwierćnuty + półnuta nie zmienia się!

ZAPIS NUTOWY CANON IN D J. PACHELBEL
PODSUMOWANIE
Znasz już 3 schematy, dzięki którym możesz zbudować akompaniament do tego lub dowolnie wybranego, innego utworu. To nie wszystko. Te schematy możesz dowolnie modyfikować!! W jaki sposób?
Wystarczy, że zmienisz kolejność poszczególnych składników akordów lub na przykład pokombinujesz z wartościami rytmicznymi! Zachęcam Cię do tego, jest to naprawdę bardzo kreatywna zabawa, z której może wyniknąć coś fajnego! Jeżeli szukasz kolejnej dawki pomysłów na własny akompaniament, to koniecznie posłuchaj tego pięknego SCHEMATU!
CO JEŚLI CHCĘ WIĘCEJ?
Jeśli chcesz wejść jeszcze głębiej w tematy dotyczące tajników harmonii, gry akordami, tworzenia akompaniamentu i prostych, lecz pięknych improwizacji na pianinie, to koniecznie zobacz nasz najnowszy Kompleksowy Kurs Gry Akordami I Tworzenia Akompaniamentu Na Pianinie i zapisz się na listę oczekujących na kurs!
Więcej informacji na stronie kursu (Wystarczy kliknąć w zdjęcie poniżej)

Powodzenia!
Ten post ma 3 komentarzy
Pingback: Jak Improwizować Na Pianinie I Tworzyć Piękne Melodie! - Szkoła Pianina
Pingback: Jak Używać Pedału Sustain w Pianinie! - Szkoła Pianina
Pingback: Akordy sus, czyli czym są, jak je grać i wykorzystywać w praktyce – Szkoła Pianina