O akordach można rozmawiać w nieskończoność. Dzisiaj skupimy się na 3 podstawowych rodzajach, które są niezbędne do tego, aby zacząć w ogóle przygodę z grą akordami. Do dzieła!
CZYM JEST AKORD?
Akord to nic innego jak współbrzmienie kilku dźwięków (musi być ich co najmniej 3) o innej wysokości i nazwie.
Akordy możemy podzielić na dwie podstawowe grupy:
- Akordy durowe – oznaczane dużą literą, np: C- dur; G- dur
- Akordy molowe – oznaczone małą literą, np: a- moll; e- moll
Nazwa każdego akordu pochodzi od najniższego dźwięku akordu. W przykładzie poniżej najniższym dźwiękiem jest dźwięk C, więc cały akord nazywa się akordem C-dur.
AKORD C- DUR

JAK OZNACZONE SĄ AKORDY W NUTACH I JAK JE ROZRÓŻNIĆ?
Uwaga! W tej lekcji korzystamy z oznaczeń anglojęzycznych, które najczęściej pojawiają się w zapisie nutowym.
Każdy z rodzajów akordu ma swoje własne oznaczenie oraz charakterystyczne brzmienie. Pytanie brzmi jak je rozróżnić? Zacznijmy od akordu durowego:
AKORD DUROWY
Akord durowy- często nazywany jest wesołym. Jeśli go posłuchasz (6.48”) usłyszysz różnicę, a przede wszystkim usłyszysz ją, gdy porównasz brzmienie akordu durowego względem molowego.
Akordy durowe zapisane są za pomocą wielkich liter, dokładnie tak jak w zapisie poniżej np. „G” – oznacza, że jest to akord G- dur, „C” – oznacza, że jest to akord C-dur. Jeżeli powyżej pięciolinii widzisz wielką literę, oznacza to, że jest to akord durowy.

ZASADA 4/3- CZYLI JAK ZBUDOWAĆ AKORD DUROWY?
Ta zasada pozwala na stworzenie DOWOLNEGO akordu durowego. Zobaczmy więc na przykładzie akordu C-dur (C), jak budujemy akord durowy.

Akord zaczynamy budować od dźwięku C. Dlaczego? Ponieważ nazwa akordu C-dur (C) wskazuje nam właśnie pierwszy dźwięk tego akordu.
Żeby znaleźć kolejne dźwięki akordu durowego, użyjemy zasady 4/3. Wskazówki znajdziesz poniżej:
- Znajdź pierwszy dźwięk akordu, który chcesz zbudować. – w tym przypadku będzie to C
- Przejdź 4 klawisze w prawo (uwzględniając białe i czarne klawisze) – będzie to dźwięk E
- Następnie przejdź 3 klawisze w prawo (uwzględniając białe i czarne klawisze) – będzie to dźwięk G

AKORD MOLOWY
Akord molowy – zwany smutnym (7.15”), brzmi dość ponuro. W nutach występuje on w postaci wielkiej litery z przypisaną małą literką „m”. Dokładnie w ten sposób „Am”. Oznacza to, że jest to akord a-moll.

Jeżeli korzystasz z polskiego opracowania nut, wtedy każdy z akordów molowych będzie zapisany w postaci małej litery. Akord f-moll będzie zapisany w ten sposób „f”
ZASADA 3/4 – CZYLI JAK ZBUDOWAĆ AKORD MOLOWY?
Ta zasada pozwala stworzyć DOWOLNY akord molowy. Sprawdźmy tym razem na przykładzie akordu a-moll (Am), jak budujemy akord molowy.

Akord zaczynamy budować od dźwięku A, ponieważ nazwa akordu a- moll (Am) właśnie na to nam wskazuje.
Żeby znaleźć kolejne dźwięki akordu molowego, użyjemy tym razem zasady 3/4 (odwrotnie do akordu durowego). Wskazówki znajdziesz poniżej:
- Znajdź pierwszy dźwięk akordu, który chcesz zbudować – w tym przypadku będzie to A
- Przejdź 3 klawisze w prawo (uwzględniając białe i czarne klawisze) – będzie to dźwięk C
- Następnie przejdź 4 klawisze w prawo (uwzględniając białe i czarne klawisze) – będzie to dźwięk E

AKORD SEPTYMOWY
Ten akord jest trochę inny, a wyróżnia go głównie to, że składa się z 4 dźwięków. Tworzymy go poprzez dodanie czwartego dźwięku do akordu durowego lub molowego. Dźwięk ten nazywany jest (z łac.) „septymą” i oznaczamy go cyfrą 7. Budujemy go w następujący sposób:
Akord D-Dur Septymowy (D7)
- Akord D-dur budujemy zgodnie z zasadą 4/3 ( D-FIS-A)
- Następnie szukamy czwartego dźwięku akordu septymowego, aby go znaleźć, należy przejść 3 klawisze (uwzględniając białe i czarne klawisze) w prawo – dźwięk C
- Otrzymujemy akord D-dur septymowy (D7), zbudowany z dźwięków D-FIS-A-C
*Tak samo postępujemy w przypadku akordu molowego septymowego (należy pamiętać, aby użyć odpowiedniej zasady 3/4), następnie znaleźć dźwięk czwarty, według powyższych wskazówek.

CO JEŚLI CHCĘ WIĘCEJ?
Jeśli chcesz wejść jeszcze głębiej w tematy dotyczące tajników harmonii, gry akordami, tworzenia akompaniamentu i prostych, lecz pięknych improwizacji na pianinie, to koniecznie zobacz nasz najnowszy Kompleksowy Kurs Gry Akordami I Tworzenia Akompaniamentu Na Pianinie i zapisz się na listę oczekujących na kurs!
Więcej informacji na stronie kursu (Wystarczy kliknąć w zdjęcie poniżej)

Ten post ma 18 komentarzy
Pingback: Jak Podkładać AKORDY Pod Melodię? - Szkoła Pianina
Bardzo fajna lekcja o akordach. Wszystko ładnie wyjaśnione, wystarczy przeczytać i od razu można grać! 😍
Dziękujemy <3
Super lekcja. Wreszcie rozumiem.
Super! Cieszymy się, że lekcja pomogła <3
Pingback: Akordy w PRZEWROTACH - Jak grać na pianinie! - Szkoła Pianina
Pingback: 5 Najlepszych ćwiczeń do nauki gry na pianinie dla POCZĄTKUJĄCYCH! - Szkoła Pianina
Pingback: Jak Akompaniować Na Pianinie do linii melodycznej na przykładzie "Canon in D" - akompaniament + nuty - Szkoła Pianina
Świetna robota. W końcu załapałem o co chodzi z akordami. Ucze sie tworzyć w FL Studio. Bardzo pomocne materiały. Pozdrawiam.
Dzięki! Pozdrowienia 🙂
A ja mam takie pytanie 😀 czy da się zagrać akord septymowy z akordem w przewrocie? Zastanawiam się jak to się wtedy dodaje :p o ile się da, bo nawet nie wiem 😀 próbuję teraz na klawiszach ale wychodzi masło maślane. Niemniej, fajna zabawa 😉
Hej, można robić przewroty akordów septymowych. Mamy lekcje, jak robić przewroty akordów, tutaj możesz ją zobaczyć: https://szkolapianina.pl/jak-grac-akordy-w-przewrotach-na-pianinie/ ale akurat tam jest mowa o akordach durowych i molowych. Natomiast z akordami septymowymi jest dokładnie taka sama zasada, tylko że jest jeden dodatkowy przewrót, bo akord septymowy to czterodźwięk, a nie trójdźwięk 🙂
Przechodząc na emeryturę zacząłem swoją przygodę z muzyką. Często zaglądam do tabeli akordów a tu … niespodzianka! Sam mogę je tworzyć! Wielkie dzięki. Pozdrawiam serdecznie.
To o wiele lepsza droga 🙂 Dzięki temu, że zrozumiesz jak budować akordy, będziesz o wiele bardziej samodzielny!
Musze przyznać że ten artykuł rozwalił mi mózg 😀 to taki brakujący klocek w układance którą już troche znam 🙂 Najlepszy tekst o akordach jaki czytałem (najbardziej przystepny i zrozumiały). Oby takl dalej !
Dzięki bardzo Rafał! 🙂
Czy można zrealizować odcinek z zasadami budowania akordów z tzw. Linią basową chyba tak to się określa. Jestem amatorem bez przygotowania muzycznego mogłem coś pokręcić. Chodzi mi o akordy oddzielone „/”. Są często stosowane w zapisach nutowych. Pozdrawiam
A nie chodzi Ci o przewroty akordów? Tutaj robiliśmy taką lekcję https://szkolapianina.pl/jak-grac-akordy-w-przewrotach-na-pianinie/