Akordy sus, czyli czym są, jak je grać i wykorzystywać w praktyce

Czy wiesz, czym są akordy SUS? To akordy, dzięki którym Twoje improwizacje zaczną w prosty sposób brzmieć przepięknie! Wykorzystaj dwa akordy i twórz piękne melodie!

Czym są akordy Sus. Być może ta nazwa obiła Ci się już o uszy, ale do końca nie wiesz, jak wyglądają te akordy i o co w tym wszystkim chodzi? 

Na początek wytłumaczmy, czym są te akordy. Nazwa sus, to tak naprawdę skrót od słowa SUSPENDED, czyli zawieszony. 

Co to znaczy, że akord jest zawieszony? Grając lub słuchając jakiegoś utworu, zawsze kończy się on w taki sposób, że wiemy, że jest to już koniec utworu lub taktu. Akordy zawieszone brzmią tak, jakby po nich miał zabrzmieć jeszcze jakiś akord, który dopełni do końca nasz utwór.

Są dwa rodzaje akordów sus, czyli sus2:

oraz sus4, który czasami zapisany jest po prostu, tylko jako sus.

Sprawdźmy, jak wygląda budowa akordów sus.

Budowa akordów sus

Pewnie kojarzysz, jak zbudowane są akordy durowe i molowe, a jeżeli nie, to koniecznie zajrzyj do tego odcinka.

Akordy durowe budujemy na zasadzie tercji. I tak zbudujmy na przykład akord durowy od dźwięku C. Będzie się on składał się z dźwięków C – E – G.

Czy ta informacja jest nam potrzebna, aby zagrać akordy sus?

I tak i nie, ponieważ akordy sus nie mają żadnego trybu, a więc nie są ani durowe, ani molowe. Przydadzą nam się natomiast dwa dźwięki tego akordu, czyli pryma i kwinta.

Pomiędzy tymi dwoma dźwiękami mamy właśnie odległość kwinty czystej. Czasami te dwa dźwięki można spotkać zapisane jako np. C5. Oznacza to, że gramy główny dźwięk i dodajemy do niego kwintę. Nazywane są one powerchordami.

Aby zbudować akord sus, musimy wyrzucić tercję a w jej miejsce wstawić inny składnik.

Budowa akordu sus2

Wróćmy do naszych akordów sus. Jak wspominaliśmy wcześniej, przydadzą nam się dwa skrajne dźwięki akordu, czyli pryma i kwinta. Zarówno akord sus2 i sus4 będą miały dokładnie te same dźwięki, ale będą różnić się „środkiem”.

Zacznijmy od akordu Csus2. Jak zbudować taki akord?
Wystarczy, że zamiast tercji w akordzie durowym, zagramy interwał sekundy wielkiej. Możemy to w łatwy sposób policzyć. Od dźwięku C liczymy sekundę wielką, która musi składać się z 2 półtonów i 2 stopni:

Wówczas tak będzie wyglądał nasz akord Csus2:

Pytanie, które się pojawia, to czy rzeczywiście musimy liczyć te dźwięki po kolei interwałami? 

Niekoniecznie. Akordy sus możemy również zbudować, znając stopnie skali. Nie ma znaczenia, czy skali durowej, czy molowej. 

Dlaczego nie ma to znaczenia? Jeżeli chcemy zbudować akord sus2, to tak naprawdę zamiast liczenia interwału sekundy wielkiej, możemy pomyśleć, co jest drugim stopniem w skali durowej, czy też molowej od dźwięku C.

Jak widzisz, II stopień obu tych skali jest taki sam. W związku z tym, jak już wcześniej wspominaliśmy, akordy sus nie mają żadnego trybu, ponieważ nie są ani durowe, ani molowe. 

Jeżeli wiesz, w jaki sposób zbudowane są takie skale, śmiało możesz myśleć właśnie w ten sposób, budując akord sus2.

Budowa akordu sus4

A co z akordem sus4? Jak już się pewnie domyślasz, zasada jest taka sama. Spróbujmy zbudować akord Csus. Jego bazą będzie pryma i kwinta, pochodząca z akordu C-dur, bądź też c-moll.

Następnie zamiast tercji, używamy kwartę czystą. I tak wygląda akord Csus4 (Csus):

I tutaj zasada jest taka sama, jak przy akordzie sus2. Możemy policzyć interwał kwarty czystej od dźwięku, od którego tworzymy akord (w naszym przypadku od dźwięku C). Lub możemy pomyśleć o IV stopniu w skali durowej, lub molowej od dźwięku C. Pamiętaj, że w tym przypadku również nie ma znaczenia tryb, ponieważ IV stopień w gamie durowej i molowej jest dokładnie taki sam

I tak wygląda nasz akord Csus4:

Zobacz, jak blisko siebie leżą te akordy. Jeśli zagramy je razem, będą do siebie pasowały i brzmiały naprawdę ładnie, dzięki czemu w prosty sposób możemy urozmaicić zwykły akord C-dur.

Oczywiście akordy sus są czasami zapisane w nutach i wtedy wykonujemy je według zapisu. Pamiętaj, że akordy sus świetnie nadają się do urozmaicenia powtarzających się często akordów oraz do tworzenia własnych improwizacji. 

Improwizacja z wykorzystaniem akordów C – Csus2 – Csus4

Bazując na tych trzech akordach, jesteśmy w stanie stworzyć naprawdę piękne melodie. W ręce lewej wykorzystamy dźwięki akordów i stworzymy z nich różne struktury rytmiczno-melodyczne. Natomiast akordy wykorzystamy w ręce prawej. Na początek musimy stworzyć bazę improwizacji w ręce lewej. 

W lewej ręce użyjemy cztery akordy C – Em – Am  – F

Na ich podstawie stworzymy prosty akompaniament:

Więcej pomysłów na schematy akompaniamentu, znajdziesz tutaj.

Jeśli mamy ustaloną lewą rękę to możemy przejść do zabawy ręką prawą. W naszej improwizacji posłużymy się głównie szesnastkami i zaczniemy od użycia akordu Csus2.

Pierwsze dwa takty będą dokładnie takie same, następnie w prawej ręce zmienimy dźwięk G, na dźwięk A. Czemu dźwięk A? Zauważ, że w lewej ręce pojawia nam się akord a-moll, dlatego dźwięk A w prawej ręce będzie idealnie pasował.

Następnie dźwięki akordu Csus2 zmienimy na dźwięki akordu Csus4. Dodatkowo stworzymy przejście między oktawami, rozdzielając dźwięki akordu Csus4 i dzięki temu, uzyskamy jeszcze lepszy efekt.

Na podstawie akordów C-dur i Csus4 możemy stworzyć teraz kolejny fragment improwizacji, gdzie w prawej ręce wymieszamy dźwięki należące do akordu C-dur (tercja akordu) oraz Csus4 (kwarta akordu). Jeżeli ułożymy to w podobny schemat szesnastkowy, będzie się on prezentował w taki sposób:

Wykorzystując takie samo przejście, jak we wcześniejszym fragmencie, możemy ładnie zakończyć utwór, dążąc do ostatniego akordu w improwizacji – akordu C-dur.

ZAPIS NUTOWY ĆWICZEŃ DO POBRANIA

Co dalej?

Jak widzisz, akordy sus2 i sus4 są bardzo podobne do akordów durowych i molowych. Odróżnia je środkowy składnik (zamiast tercji gramy odpowiednio sekundę wielką, albo kwartę czystą). Używając akordów sus, jesteśmy w stanie rozbudować nie tylko powtarzające się akordy durowe, czy molowe, ale także stworzyć na ich podstawie własną improwizację. Umiejętność wykorzystywania akordów sus, wniesie Twoje akompaniamenty na zupełnie inny poziom, dlatego siadaj do pianina i baw się nowymi akordami!

A jeżeli chcesz poznać jeszcze więcej tajników tworzenia pięknych improwizacji oraz akompaniamentów to zapoznaj się z naszym kursem Sztuka Tworzenia Akompaniamentu, czyli kompleksowym kursem nauki gry akordami,  tworzenia akompaniamentów do ulubionych utworów oraz pięknych improwizacji!

Po prostu kliknij zdjęcie poniżej i sprawdź szczegóły!

Dodaj komentarz

Dopiero zaczynasz naukę? - Sprawdź nasz kurs od podstaw!

Polityka Prywatności | Regulamin | Copyright 2020 MuseNote Media Sp. z o.o. 

Korzystam z plików cookies na stronie w celu zapewnienia jej prawidłowego działania oraz po to, by analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Korzystając ze strony z włączoną w przeglądarce internetowej obsługą plików cookies, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies zgodnie z polityką prywatności.