Nauka gry na pianinie wcale nie musi być nudna. Zwłaszcza gdy wiesz jak tworzyć akompaniament!
No bo w końcu gra na pianinie to nie tylko godziny spędzone na ćwiczeniu gam, czy innych wprawek technicznych.
Gra na pianinie to również świat akordów, akompaniamentu i improwizacji, o czym właśnie w tej lekcji Ci opowiem!
Lekcja przeznaczona jest głównie dla osób bardziej zaawansowanych, ale jeżeli dopiero zaczynasz, śmiało możesz również próbować tego akompaniamentu.
Zaczynajmy!
RODZAJE AKOMPANIAMENTU
Akompaniament na pianinie, może być wykonywany na wiele sposobów:
- Możemy wykorzystywać tak zwane lead sheet – (o tym co to jest i jak tego używać, mówiliśmy w tej lekcji) i tworzyć akompaniament do konkretnej linii melodycznej.
- Korzystać z ciągów akordów, czyli tak zwanych progresji, i samemu tworzyć melodię grając ją prawą ręką.
- Możemy też, akompaniament przenieść do ręki prawej i melodię wykonywać głosem, czyli po prostu śpiewać! To już zależy od Ciebie.
W tej lekcji skupimy się na jednym, przepięknym schemacie do wykorzystania w lewej ręce oraz zobaczymy, co można zrobić, aby stworzyć do niego prostą, lecz cudownie brzmiącą linię melodyczną.
JAK TWORZYĆ AKOMPANIAMENT NA PIANINIE?
Jeżeli wiemy, jak zbudowany jest dowolny akord, w prosty sposób możemy stworzyć akompaniament. Tak naprawdę tworzenie akompaniamentu to zabawa składnikami akordów, ich zamiana, czy kombinacja rytmem.
Aby ujednolicić zapis, każdy z dźwięków akordów oznaczamy odpowiednią cyfrą:
Pierwszym dźwiękiem danego akordu, jest zawsze dźwięk podstawowy akordu. Następne dźwięki przyjmują numery zgodnie z kolejnością.
- Jeżeli mamy akord (C-DUR) w postaci zasadniczej, zawsze nasz pierwszy dźwięk akordu (dźwięk wywodzący się z nazwy), będzie oznaczony jako 1 – C.
- Środkowy dźwięk tego akordu, będzie oznaczony jako 3 – E.
- Trzeci dźwięk w tym akordzie będzie oznaczony jako 5 – G.
- Przy tworzeniu akompaniamentu często dubluje się dźwięk podstawowy akordu, przenosząc go oktawę wyżej. Oznaczmy go więc jako 8.
BAZA AKOMPANIAMENTU
Nasz schemat opiera się na jednej z najpopularniejszych progresji akordów, a mianowicie:
vi – IV – I – V
gdzie:
- vi – to akord a-moll (Am)
- IV – to akord F-dur (F)
- I – to akord C-dur
- V – to akord G-dur (G)
Ten sam schemat, możesz przenieść oczywiście do innej, dowolnej tonacji. Zależności między akordami zostaną takie same, a zmienią się jedynie poszczególne akordy.
SCHEMAT AKOMPANIAMENTU
Zapis nutowy akompaniamentu jest następujący:
Tak naprawdę to nie jest jeden schemat, a dwa, które zamieniają się na zmianę. W zapisie znajduje się również palcowanie, które jest kluczowe do tego, aby nauczyć się płynnie grać ten akompaniament.
Trzeci palec w taktach 1 i 3 możesz zamienić na palec pierwszy. Sprawdź która opcja będzie dla Ciebie wygodniejsza.
Jeśli chodzi o rytm, to tutaj masz dowolność, aczkolwiek ja proponuję grać ten schemat na 4/4 czyli dokładnie w taki sposób jak zapisane jest powyżej.
JAK TO ĆWICZYĆ?
Przede wszystkim wolno, a nawet bardzo wolno!
- Naucz się pierwszej grupy, czyli trzech pierwszych składników każdego z akordów (1-3-5)
- Naucz się płynnego przekładania trzeciego palca w każdej z grup.
- Naucz się drugiej grupy każdego ze schematów
- Naucz się połączeń pomiędzy poszczególnymi akordami akompaniamentu (taktami)
Ćwicz do momentu, w którym będziesz w stanie płynnie zagrać cały ten schemat, bez większego zastanawiania się nad dźwiękami.
CO Z PRAWĄ RĘKĄ?
Tutaj opcji jest bardzo wiele.
Jeżeli kompletnie nie wiesz co zrobić z prawą ręką, zagraj po prostu poszczególne akordy w postaci harmonicznej (wszystkie dźwięki naciskamy jednocześnie):
Jeżeli natomiast, chcesz stworzyć linię melodyczną, możesz zacząć od zagrania poszczególnych dźwięków, wchodzących w skład poszczególnych akordów. Dzięki temu będziesz mieć gwarancję, że całość zabrzmi na pewno dobrze, i w skomponowanym utworze nie wystąpią żadne brzydkie współbrzmienia. A przecież o to nam właśnie chodzi!
Kolejnym krokiem może być skomponowanie własnej melodii. I uwaga…
Nie musi to być nic skomplikowanego. Już poruszanie się po dosłownie kilku klawiszach da cudowny efekt.
Jestem zdania, że gdy lewa ręka gra taki liryczny i pełen wyrazu akompaniament, mnogość dźwięków w prawej ręce zabiłaby tylko stworzony klimat.
Zobacz, co mi się udało skomponować w przeciągu dosłownie 5 minut:
PLIK PDF DO CAŁEGO OPRACOWANIA MOŻESZ POBRAĆ TUTAJ
PODSUMOWANIE
W tej lekcji pokazałem Ci tylko jeden ze schematów na liryczny akompaniament. Takich schematów jest oczywiście o wiele więcej. Gorąco zachęcam Cię do eksperymentowania z tworzeniem melodii, czy nawet własnych akompaniamentów. Jeżeli włożysz w to trochę pracy i serca, efekt przerośnie Twoje oczekiwania, a każda kolejna kompozycja, czy akompaniament będą dla Ciebie coraz przyjemniejsze.
CO JEŚLI CHCĘ WIĘCEJ?
Jeśli chcesz wejść jeszcze głębiej w tematy dotyczące tajników harmonii, gry akordami, tworzenia akompaniamentu i prostych, lecz pięknych improwizacji na pianinie, to koniecznie zapisz się na nasz najnowszy Kompleksowy Kurs Gry Akordami I Tworzenia Akompaniamentu Na Pianinie – SZTUKA TWORZENIA AKOMPANIAMENTU
Więcej informacji na stronie kursu (Wystarczy kliknąć w zdjęcie poniżej)
Ten post ma 7 komentarzy
Super, czekam na kolejne publikacje, wreszcie ktoś poważnie profesjonalnie podszedł do tematu
Dzięki Tomasz <3
Dziękuję. Potrzebowałam takich prostych objaśnień. Wracam do gry na instrumencie, który kocham.
Cudownie!Trzymamy kciuki!<3 Dziękuje za miłe słowa!
Przecudne 🙂 Dziękuję 🙂
Super <3
Pingback: Czym jest półton i cały ton? - Szkoła Pianina