Dzisiaj przygotowaliśmy dla Was szybką lekcję z teorii muzyki. Porozmawiamy sobie o tym, czym jest półton i cały ton. Po co nam wiedza na ich temat?
Przede wszystkim, dzięki nim jesteśmy w stanie budować różne odległości między dźwiękami, czyli interwały (posłuchaj, co dzięki różnym interwałom możesz pięknego zagrać), a także przeróżne akordy i skale muzyczne. Tak naprawdę cała muzyka opiera się na odległościach między dźwiękami, a tworzymy je właśnie dzięki półtonom. Jeżeli zrozumiesz półtony, to tak naprawdę świadomość Twojej gry wejdzie na kolejny poziom!
Półton i cały ton
Zacznijmy sobie od półtonu i tego, czym on w ogóle jest. Półton jest najmniejszą odległością między dwoma dźwiękami. Co to znaczy?
Oznacza to, że jeżeli zagramy dwa najbliżej leżące obok siebie dźwięki na klawiaturze, to żadnego innego dźwięku już tam nie zmieścimy.
Budowa półtonu na klawiaturze
Spróbujmy teraz stworzyć półton od dźwięku G. Szukamy najbliżej położonego dźwięku. Co to może być za dźwięk? Zauważ, że najbliżej dźwięku G, leżą dwa dźwięki – FIS oraz GIS.
No właśnie, półtony możemy budować zarówno do góry jak i do dołu. Musimy ustalić tylko, w którą stronę chcemy iść. W takim razie stwórzmy na samym początku półton do góry.
Jak widzisz najbliżej dźwięku G, idąc do góry, będzie leżał dźwięk GIS, czyli nasz czarny klawisz. Pomiędzy tymi dźwiękami, nie ma już innego dźwięku. A więc jest to nasz jeden półton.
Jeżeli chcielibyśmy stworzyć półton do dołu od dźwięku G, to oczywiście drugim dźwiękiem będzie dźwięk FIS.
Zauważ, że nasze półtony leżą pomiędzy białym a czarnym klawiszem, ale czy zawsze tak jest?
ZARÓWNO BIAŁE, JAK I CZARNE KLAWISZE
Spróbujmy stworzyć półton od dźwięku E do góry. Jaki dźwięk leży najbliżej dźwięku E? Jest to dźwięk F, który jest oczywiście białym klawiszem. Pomiędzy nimi nie ma żadnego innego dźwięku i leżą względem siebie właśnie w odległości jednego półtonu.
Dokładnie taki sam przypadek mamy w przypadku dźwięku H. Spójrz, że chcąc zbudować półton do góry, wylądujemy na dźwięku C.
Kolejne pytanie, jakie się nasuwa to czy półton może być tylko jeden, czy może być ich jeszcze więcej? Oczywiście możemy ich stworzyć więcej. Zwróć uwagę na samo słowo półton, które mówi nam, że jest to połowa tonu.
Cały ton
Jeśli połączymy dwa półtony, to uzyskamy cały ton. I teraz spójrz na dźwięk G. Pierwszy półton to dźwięk GIS, a drugi półton musi być zbudowany od dźwięku GIS do A.
I tak licząc dwa półtony od dźwięku G, wychodzi nam właśnie cały ton.
Półton i cały ton możemy porównać do centymetrów. Jeżeli dodamy pół centymetra + pół centymetra to wyjdzie nam 1 centymetr i dokładnie tak samo jest w przypadku półtonu i całego tonu. Jeżeli dodamy jeden półton + drugi półton, to wychodzi nam jeden cały ton. Oczywiście cały ton również możemy zbudować do góry oraz do dołu.
Budując cały ton do góry od dźwięku G, otrzymaliśmy dźwięk A:
Z kolei budując cały ton do dołu od dźwięku G, otrzymamy dźwięk F.
Jeżeli chodzi o półtony, to tak naprawdę możemy ich tworzyć jeszcze więcej i liczyć kolejno 1, 2, 3, 4, 5 i tak dalej. Półtony powiązane są również z interwałami (różne odległości między dźwiękami). Każdy interwał zbudowany jest właśnie z półtonów. Ten temat zostawimy jednak na osobną lekcję!
CZAS NA CIEBIE!
Mam nadzieję, że dzięki tej lekcji, znajdowanie i tworzenie półtonów stało się dla Ciebie zrozumiałe! Zarówno półtony oraz całe tony są niezbędne do tego, aby budować interwały, akordy oraz skale, to natomiast świetnie sprawdza się przy graniu i tworzeniu akompaniamentów.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia akordów, grania akompaniamentu, chcesz zgłębić wiedzę teoretyczną związaną z tymi zagadnieniami, to koniecznie zapisz się na bezpłatne warsztaty gry na pianinie online, które odbędą się 14.10.2020.
Po prostu kliknij zdjęcie poniżej i sprawdź szczegóły!
Ten post ma jeden komentarz
Pingback: Jak czytać znaki chromatyczne w nutach? - Szkoła Pianina